Träna med ojämna

Att man är på olika nivå eller om ni så vill olika bra eller snabba behöver inte betyda att man inte kan träna tillsammans. Igår körde jag ett pass med min fru tillika träningskompis som jag är lite ojämn med. Då springer jag med henne i hennes tempo på hennes 1000 meters intervaller. Sedan följer en vila för henne på 3 min och under den 3 minuters vilan springer jag en 500 meters intervall i mitt tempo (1 min 20 sekunder). På en löparbana kommer jag då ikapp henne när hon på sin 200 meters gångvila har 100 meter kvar och då får jag 100 meter gångvila tillsammans med henne (ca 1 min 30 sek vila). Då får man både springa tillsammans och vila tillsammans och båda får bra träning. Detta går att göra på många flera olika sätt och är helt klart värt att prova istället för att säga "vi kan inte träna tillsammans för vi olika bra". Hitta på sådana varianter istället.
Löpning | |
Upp